بندر عباس شهری است با تمدن چند هزار ساله و موسیقی خیلی غنی /  ریتم بندری در اوایل اینگونه نبوده بلکه یک ریتم کاملا مشخص شده ای داشتیم مانند ریتمهای بازی زار و همچنین ریتمهای جزیره ای/  پس از مهاجرت قشری از آفریقایی ها به استان هرمزگان ریتم لنگی همراه با آنها وارد استان شد که خیلی مشابه به ریتمهای بندری بود . این ریتم لنگ پس از سالها دستخوش تغیراتی از سوی بومیان قرار گرفت ودر نهایت ریتم بندری بوجود آمد/ اما این ریتم هم لنگ بود نه بخاطر کمی و کاستی بلکه بخاطر نوع ریتم و نواختن آن که با یک سری ادوات این ریتم نواخته میشود از جمله دهل گپ. پیپه. کسر و جنگ یا همان تامبورینگ/ پس از روی کار آمدن کیبوردهایی که قابلیت ریتم سازی داشتند به طور خودکار نواختن ریتم با ادوات کم رنگ و کم کم جای خود را به کیبوردها دادند که در حال حاضر شاهد  هستیم/ در گذشته نوازندگان کیبورد بیشتر ریتمهای بومی بندر را سعی میکردند بر روی کیبورد خود بسازند اما حالا بیشتر نوازندگان ریتمهای سبک خلیجی را بر روی کیبورد خود دارند تا آن ریتم دهل کسری قدیم که این هم بعلت ازدیاد آهنگهای خلیجی و اماراتی در بندر عباس است چون وقتی گوش عادت به شنیدن ریتمهای خلیجی و اماراتی کند به طبع سبک ریتم سازی هم به آن سو کشیده میشود/ اما ناگفته نماند یک سری ریتم از نوازنگان بندر ساخته میشود که با ترکیب و تلفیق یک سری ادوات مدرن و نیز سمپلهای مدرن صورت میگیرد که بسیار جالب و شنیدنی میباشند/

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 30 آذر 1388    | توسط: HIMA    | طبقه بندی: دانستنیهای موسیقی،     |
نظرات()